Review: Post Scriptum

Hej med dig. Mit navn er Jesper, bedre kendt som BlackSwan hos DGC og jeg har fået lavet en lille artikel om spillet Post Scriptum.
Inde jeg starter skal det lige siges at, denne artikel er skrevet ud fra min egen personlige mening om ikke klubbens fælles mening!

Om spillet
Post Scriptum er et WW2-simuleringsspil med fokus på historisk nøjagtighed, storskala kamp, ​​svær indlæringskurve og et stort behov for samhørighed, kommunikation og teamwork. Spillere vil genopleve begivenhederne ‘Operation Market Garden’ på tværs af felterne og byerne Holland. Dette massive allierede angreb bestod af en samordning af de britiske og amerikanske luftbårne til at indfange nøglebroer, mens British XXXth Corps flyttede for at styrke dem gennem Highway 69. Men de konsekutive forsinkelser i konsolidering af jorden fra det nordlige Belgien gennem Nijmegen tvang den 1. britiske luftbårne Division i Arnhem for at gøre en stand langt længere end forventet. Uden vellykket sammenhæng mellem XXXth Corps og Airborne i syne blev den syvende og sidste bro i Arnhem anset for tabt.

Min oplevelse af spillet

Inde jeg køber et spil ser jeg altid en masse Youtube video af spillende, for at danne mig et indtryk af hvad spillede har at byde på. Dette gør jeg efter jeg en del gange har “brændt” min fingere ved at købe spil som havde en god titel og uden at undersøge om det i det hele taget var pengen værd når det kom til gameplay, grafik, historie i spillet samt multi player delen. Da jeg undersøgte Post Scriptum fangede den grafiske del af spillet mig fuldstændigt. Jeg var nok mest opslugt af den grafiske del når eksplosioner og røg var over det hele, eller når en panser granat ramte en tank eller jorden tæt på en venlig stilling.  Da jeg så, så at en del af DGC’s medlemmer havde købt det, kunne jeg ikke dy mig. 208,71 kostet spillede, hvilket jeg faktisk synes var billigt sluppet når vi snakker om et stort spil med mange kommende udvidelser i vente.

Efter at have installeret det 5,7 GB store spil var jeg ellers klar til at spille. Jeg Joiner den første og bedste server der er på server listen som er indbygget i spillet.
Jeg kommer ind på mappet “Operation Market Garden” som tysker og aner intet om hvad jeg skal, jeg løber rundt forvirret rundt som en høne uden hoved ind til (ved et uheld) at jeg for mappet frem og ser hvilken retning jeg skal løbe. Jeg måtte hele vejen, hvilket var en tur på 5.5 km ca. Ingen køretøjer i bassen eller i området som man kunne få fat i, ej heller en simpel cykel var muligt, selvom det er reklameret med over 40 forskelige køretøjere.

Under min løbe tur for jeg mulighed for at studere landskabet. Græsset er yderst deltaljeret og det samme med træer, buske, vand røg og damp. Vejr systemet i Post Scriptum er yderst simpelt og ikke noget at råbe hurra for. Lyset fra solen gør dog det hele lidt ekstra lækkert at kigge på med skygger og flotte deltaljer og elementer mens man bevæger sig igennem landskabet. Landskabet’s smukhed forsvinder dog helt når man er i heftig kamp (hvis man kommer i kamp)

Selvom serveren som regl er fyldt til brætsetpunktet så skal man lede langt efter intens kamp, dette giver selvfølgelig det realtiske perspektiv af kampende og af tiden fra den gang, og i det  at spillet er et milsim spil som ligger vægt på det realtiske synspunkt af den tids krig så er det forståeligt. Men dette kan nemt også give en “Jeg orker ikke følelse” Hvis spillede ikke spilles af andre spiller der forstå vigtigheden af teamwork, man orker simpelthen ikke at løbe den lange tur, fra en spawnpoint frem til kampens hede for så kort efter at blive nedlagt og vente i 60 sekundter for at kunne spawne ind igen. Derfor er teamwork utrolig vigtig i netop dette spil. Hvis folk kan finde ud af at spille spillede så kan kan man blive holdt længe i live ude på slavmarken samt ikke at skulle løbe så langt hvis ens spawnpoints er rykket længere frem via spawn køretøjer.
Så du vil helt klart få mest ud af spillede ved at spille sammen med nogen venner. Spillede har indbygget team  system, hvilket gør det muligt for dig at tage en evt leder rolle og føre din gruppe ud i kamp, dette gør det nemmere for dig at have styr på din venner og hvor de befinder sig. Samtidig kan du promovere din med spiller så de evt for bedre udrustning, bedre våben eller andre fordele der kan gavne på slagmarken.

Figurerne i spillet er også yderst simpel lavet og rent usagt udeltajleret og kedelige. Våbnene er også kedelige at se på og der er ingen wow effekt over dem, våbnene virkkere utrolig scrpitet og ensformet.
Som sagt så er vejr systemet ikke noget at råbe hurra for og det er mest af alt nok lyset fra solen og samt elementer, græs og røg der giver de smukke grafiske detaljere.
En fed detalje er dog nok at du kan bevæge dig frit rundt på hele mappet uden at blive begrænset i hvordan du angriber fjenden, dette giver mulighed for bag angreb, avanceret manøvere og et episk og unikt game hver gang, hvilket nok er det der trækker mest op i denne artikel.
Spillede blev udgivet for under 5 timer siden og bliver allerede nu spillet af flere 1000 mennesker verden rundt.

Lyd designet i spillet er heller ikke noget at råbe hurra for. Selvom spillet er lavet i 2018 så virkkere det som om at spil udviklerne stadigvæk sider fast hvad angår lyd designet. Jovist er der lyd effekter af skud, eksplosioner, røg, ild, vand, lyden af fodspor samt når du bevæger dig igennem buske eller højt græs, men så er det ikke bedre, lyden af kamp i baggrunden lyder scriptet eller som en fast lyd fil der køre i loop og repsaratenter ikke den aktuelle kamp før man mere ind 1 km væk fra kampen.

Når alt dette er sagt så er spillede yderst underholdende og der vil sagtens kunne bruges tonsvis af timer i det, hvilket jeg nok også kommer til så længe at man har et team at spille med, uden et team kan spillet hurtigt blive ensomt og kedeligt samt ensformet i længden. Spillede er nu udgivet på steam men på trods af at spillede har været i beta form i 2 måneder er der intet nyt indhold kommet til spillet endnu og næsten ikke bug fiks er blevet gjort. Hvilket mange spiller stiller sig uforstående for. Selvom spillede nu er i sin officele udgivelse form, følger man stadigvæk at spillet er i beta formen, så lidt forskel er der. Disse meninger bliver også delt hurtigt på platformen steam hvor spillet er udgivet på, folk mener simpelthen at spillet er udgivet for hurtigt, som så mange andre spil.

Skal der siges noget rigtig positiv om dette spil, så er det at man for følgesen af at man er med i band of brothers serien, hvilket giver spillet et unikt præg.
Så hvem ved, lige nu er det svært at sige om spillet bliver en sucsse eller en ren fiasko som spillet “The Division” Ind til videre har spillet ihvert givet mig det indtryk og den mening som jeg giver udtryk for i artiklen, og hvem ved, måske ender det med at spillede fanger fuldstændig når det er blevet 100% fikset.

Er det så pengen værd?
Ja det vil jeg mene, hvis man er til et spil som ikke læner sig op at de store tripple A spil og kan man leve med bugs og at spillede bliver opdateret mindst 10 gange inde alt er færdig lavet? JA SÅ ER DET KLART PENGENE VÆRD!

Se billeder fra aftens kamp her under.

Tak fordi du ville læse min anmeldese af dette spil, dette er noget nyt for mig og klubben som helhed, så jeg beklager på forhånd for evt mis forklaringer, eller andre former for fejl i artiklen. I er velkommen til at skrive til mig her på opslaget hvis i mener at der er en eller flere ting som jeg bør have med i artiklen.

Med venlig hilsen
Jesper / BlackSwan

Spillet er ratet ud fra 5 punkter som er listet her under.

  • Grafik
  • Sound Design
  • Gameplay
  • Brugervenlighed
  • Unikhed

One comment

Comments are closed.